The Leadership circle profile

Forfatter - Foredragsholder - Lederudvikling - Bestyrelsesmedlem

tlc_logo

Leadership Circle er en 360 ° profil, som vi har licens til at bruge.

Baggrund

Leadership Circle er en model, der måler, hvor man er her og nu i forhold til blandt andet nogle udviklingsfaser defineret af Robert Anderson og William Adams i bogen; An Integrated Framework for Breakthrough Performance and Extraordinary Business Results.[i] Anderson og Adams arbejder med det, de kalder vertikal vækst, eller menneskelig vækst. Horisontal vækst handler om at lære nye færdigheder og opbygge faglighed. Vertikal vækst handler om at vokse som menneske. Det gør vi for eksempel, når vi får øje på blinde vinkler og kommer ud af vore bokse. De fem vækstfaser fra bogen kan ses i figuren her:

lsc1

Metode
Leadership Circle udfyldes online. Vi opretter lederen og han/hun får derefter en mail med et link. Lederen sørger selv for at invitere dem der skal udfylde profilen.
Profilen måler på hvor meget andre oplever, at man er i Reactive (boks) og Creative (ude af boksen) og hvor man selv synes man er.

Det er altså en profil som udfyldes af lederen selv og minimum 10 andre. Den udfyldes på engelsk. Og giver et fantastisk godt billede, til dialog om hvad der driver ens adfærd og hvad der kommer i vejen, for at nå i mål.

Dem der skal udfylde skal være:
• Minimum tre medarbejdere der refererer til en
• Minimum tre kolleger på samme niveau
• Minimum tre i kategorien ’andre’ (fx tidligere kolleger, venner, ægtefæller, andre)
• En leder eller en leders leder
Profilen er på engelsk, så det kræver at de alle kan engelsk.

Resultatet vi får at arbejde med, er et billede af ens profil, se eksempel her:

Profilen findes også som gruppeprofil, også kaldet en Culture Survey.

Læs mere om Leadership Circle

© fra bogen: An Integrated Framework for Breakthrough Performance and Extraordinary Business Results, by Robert J. Anderson and William A. Adams (Wiley, 2015)

De mener, at ca. 75% af den voksne del af befolkningen befinder sig i Reactive og ca. 20% i Creative. De to faser bliver dermed de vigtigste.
En forsimplet forklaring på Reactive kunne [NWS1] være Boksen. Og Creative kunne så være Ude af boksen. Man kan ikke, ifølge forfatterne, hoppe faser over. Men man kan blive klogere på, hvad der driver ens beslutninger og adfærd.